امام علي (ع) در حديثي مي فرمايد: «اسلام هم چون پوستيني وارونه است که بيرونش خشن و درونش نرم و لطيف است». با توسل به اين حديث، برخي معتقدند تاکنون فقط پوسته وارونه دين به جوانان نشان داده شده است و لايه دروني و زيباي آن به هر دليلي خوب معرفي نشده است. بايد به اين واقعيت اذعان داشت که برخي از جوانان و حتي بزرگسالان در عمل به آموزه هاي ديني دچار سردرگمي و تزل هستند و جاذبه هاي کاذب و تهاجمات فرهنگي توانسته است بر آنان تأثير بگذارد. امام رضا (ع) نيز در حديثي مي فرمايند: «اگر زيبايي هاي دين براي مردم روشن شود، مردم عاشق آن مي شوند» (ماه نامه مسجد، 1386: 97). اما به طور کلي عواملي که موجب دين گريزي نوجوانان و جوانان مي شوند عبارتند از:


* فقر و نداري:


تعاليم اسلامي، فقر را نکوهش مي کند و آثار زيان بار فراواني براي آن برمي شمارد و به مردم و حاکمان اسلامي و متوليان امور معيشتي مردم نسبت به اين مسئله شديداً هشدار مي دهد.


* آلودگي محيط اخلاقي و اجتماعي:


هر قدر که اجتماع و محيط گرايش به امور متعالي و ديني داشته باشد، افراد آن اجتماع نيز کشش و تمايلشان به همان سمت خواهد بود و اگر محيط و فضاي خانواده و اجتماع چنان باشد که همه از دين و مذهب بدگويي کنند و تمامي امکانات در راه گريز از دين به کار رود، خواه ناخواه اکثريت افراد تحت تأثير قرار گرفته، مشي و مرام خود را همان گونه پي مي گيرند.


* عملکرد نادرست برخي از عالمان دين:


زماني دعوت به دينداري مؤثر خواهد بود که دعوت کنندگان، خود به آنچه که مي گويند عمل کنند. در غير اين صورت رفتارشان بيشتر مردم را نسبت به دين و امور ديني بدبين مي کند.


* خشونت:


دين، پيام آور محبت و هدايت براي انسان هاست و اساس دين با خشونت سازگار نيست. لذا اگر به نام دين و دين داري خشونت به کار گرفته شود و چهره اي خشن از دين به نمايش گذاشته شود، موجب گريز مردم از دين خواهد شد.


* تبليغات و عملکرد دشمنان:


دشمنان با نقشه ها و اَعمال شيطاني خود به راه هاي گوناگوني تصويري نارسا از دين ارائه مي دهند. آنها با اين ترفندها مردم را از گرايش به دين و اسلام باز مي دارند.


* دفاع نابخردانه از دين:


يکي از علل دين گريزي اين است که برخي از دين داران دين را نامعقول جلوه مي دهند و يا نمي توانند از دين و آرمان هاي ديني، به صورت معقول و منطقي دفاع کنند که اين امر باعث مي شود گروهي جذب دين نشده و به خاطر برخي استدلال هاي نادرست و مسائل نابخردانه از دين بگريزند.


* معرفي نادرست دين:


معرفي و تبيين صحيح و شايسته از دين نقش عمده اي در جذب انسان ها به سوي خويش دارد و هر چه اين تصوير واقعي تر و دلپذيرتر باشد، گرايش به سوي آن بيشتر است.


* تبيين نارساي مفاهيم ديني:


اگر مبلغان ديني و متوليان امور ديني نتوانند مفاهيم ديني را به گونه اي رسا و در قالب هاي صحيح ارائه کنند، موجب آسيب پذير شدن مردمان در عرصه دين داري مي شوند.


* ناسازگاري با نيازهاي طبيعي و فطري بشري:


اگر دين به گونه اي معرفي شود که با ضروريات وجودي و طبيعي و فطري بشر مغايرت داشته باشد، دين و دين داري آسيب خواهد ديد و موجب گريز مردم از آن خواهد شد.


* اجبار در دين:


بايد با رفتار و کردار خود در دل ها نفوذ کرد و با تبيين عقلاني و ارائه دلايل منطقي براي برخي از احکام دين مانند حجاب کاري کرد که زن مسلمان بدون هيچ گونه فشار، توبيخ و يا اجبار آن را برگزيند و بر وم حجاب و پاي بندي به آن پافشاري کند.


* به کارگيري شيوه هاي نادرست در تبليغ:


اگر تبليغ به روش صحيح صورت نپذيرد و يا مبلغ و متولي ابلاغ پيام داراي شرايط مناسب نباشد و يا پيام و محتواي آن از غناي کافي برخوردار نباشد، مي تواند آسيب رسان باشد و هدف مورد نظر را تأمين نکرده و چه بسا در مواردي تبديل به ضد تبليغ شود و تأثير منفي بگذارد.


* غفلت از ظرفيت ها و استعدادها در هدايت و تربيت:


اگر انتظارهاي ديني متناسب با استعدادها و توانايي هاي مردم نباشد و سلوک ديني به تدريج صورت نپذيرد، دين و دين داري آسيب مي بيند و انسان با آييني که متناسب با توانايي و استعدادهايش نيست همراه مي شود.


* خصلت هاي ناپسند:


پيروي از هواي نفس و وسوسه هاي شيطان، دنيا پرستي، تکبر و غرور، لجاجت و ناآگاهي و غفلت نيز از جمله خصلت هاي ناپسندي هستند که موجب روي گرداني از دين مي شوند.


* گناه و گريز از مسئوليت:


يکي از عواملي که انسان را به الحاد مي کشاند و مانعي براي گرايش به دين است، عبارت است از ميل به بي بند و باري و راحت طلبي و نداشتن مسئوليت. يعني آدمي خود را در معرض هوس و گناه قرار دهد و به دنبال اشباع بي حد و اندازه غرايز مادي و حيواني باشد.


* تقليد و شخصيت گرايي:


تقليد کورکورانه هويتي براي انسان باقي نمي گذارد و چنين انساني تن به هر کاري مي دهد و هر امر ناروايي را مرتکب مي شود. پيروي و تقليدي که شکل سر سپردگي پيدا کند، مفسده هاي فراواني در پي دارد و جز تباهي زندگي دنيا و آخرت چيزي به دنبال نخواهد داشت (شکوهي، 1384: 268-75).
بنابراين، اگر چنان چه در جامعه اي دين گريزي غالب شود، دنيا محوري جاي دين محوري را مي گيرد و در اين صورت، ثروت و قدرت در جامعه به جاي معنويات حرف اول را خواهد زد و طبيعتاً وجود چنين فضايي باعث بروز انواع تخلفات و معضلات اجتماعي در جامعه خواهد شد (ماه نامه مسجد، 1386: 99-97). در خصوص پي آمدهاي دين گريزي نيز مي توان گفت که بحران هاي ناشي از آسيب دين و دين داري، عميق و گسترده است و مي تواند به بحران هاي روحي، فکري، فرهنگي، اعتقادي، سياسي، اجتماعي و شکسته شدن حريم هاي فردي و اجتماعي، همچنين بي هويتي انسان منجر شود. به دليل آسيب ديدن دين و آفت زدگي دين داري، حريم هاي انساني و مرزهاي سلوک اجتماعي متزل مي شود و انواع تعدي ها و حرمت شکني ها ظهور مي کند (خليليان، 1387: 38). همچنين فقدان باورهاي ديني و مذهبي در ميان خانواده ها و اهميت ندادن به مذهب مي توان موجب رشد افراد مجرم شده و آمار وقوع جرم را افزايش دهد. بنابراين فرهنگ خانواده بايد طوري باشد که والدين بتوانند فرزند خود را با احساس مسئوليت تربيت کنند و خودشان نيز در اين زمينه رفتارهاي مسئوليت پذير داشته باشند (عرب کرماني، 1387: 3). البته بررسي هاي علمي نشان مي دهند که بيشتر بي مذهب ها يا مخالفان مذهب از دو گروه هستند: گروه اول افرادي که در دوران کودکي و نوجواني آگاهي و تربيت مذهبي به آنها داده نشده است و گروه دوم افرادي هستند که تربيت مذهبي دوران کودکي آنها با خشونت و سخت گيري توأم بوده يا اينکه کودک را در عين نفهميدن يک مسئله اي، وادار به عمل کرده اند (سلمان نژاد، 1387: 72).
منبع :کاوه، محمد، (1391)، آسيب شناسي بيماري هاي اجتماعي (جلد اول)، تهران: نشر جامعه شناسان، چاپ اول 1391.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

hgfhgfh همه چی موجوده عـطر ظهــور املاک صنعتی | ایران کارخانه | خرید و فروش سوله اجاره سوله کارخانه سوله Alicia احمدمعروف Cynthia کنترل دسترسی توتکو Darren